2014. okt 24.

Ajánló: Elsodortak

írta: Szeretünk olvasni
Ajánló: Elsodortak

Következő bejegyzésünkben nem egy regényt szeretnénk az olvasóknak ajánlani. Sokkal komolyabb a téma. Egy olyan könyvről lesz szó, olyan témáról, amiről már mindenki rengeteget hallatott. A vörösiszap-katasztrófa. 

Magyarország eddigi legnagyobb ökológiai katasztrófája csaknem négy évvel ezelőtt, 2010. október 4-én történt. Az Ajkai Timföldgyár X. számú vörösiszap-tározójának gátja átszakadt és a kiömlő vörösiszap elöntötte Kolontárt, Devecsert és Somlóvásárhelyen. A katasztrófának nyolc halálos és kétszáznál több sebesült áldozata volt. Orbán Viktor miniszterelnök már a katasztrófa másnapján „tudta”, hogy emberi mulasztás történt… 

Elsodortak_koz.jpgTizenöt ember áll évek óta a bíróság előtt. A gyárigazgatótól kezdve a Pelikán nevű gátőrig. Valóban ők a felelősek a gátszakadásért, az emberéleteket követelő tragédiáért? Valóban azokat vádolta meg az ügyészség, akik tényleg bűnösök? Vagy a politika beavatkozott volna a büntetőeljárásba? Sértett-e törvényt a nyomozóhatóság, vagy az ügyészség? Biztosították-e a vádlottak védekezéshez való jogát? Vagy csak most, a bíróság előtt élhetnek a jogaikkal? Igazat mondott-e a kormány, amikor azt állította, hogy meg akarja menteni hatezer ember munkahelyét? 

Az Elsodortak elsősorban a katasztrófa nyomán indult büntetőeljárással foglalkozik, és ezekre a kérdésekre keresi a válaszokat. Remélhetőleg, mire az ítélet – és ennek a könyvnek a második része – megszületik, a válaszokat is megismerhetjük.

A szerzőről:
"1948-ban születtem Budapesten. Már kora ifjúságomban grafomán voltam, cikkeket írtam az Eötvös Diák című gimnáziumi lapba. Újságírónak készültem, de hogy valami „tisztességes” szakmám is legyen, az ELTE Állam és Jogtudományi Karán végeztem el egyetemi tanulmányaimat. A jog „beszippantott”, negyven éven át szolgáltam Justitiát, kezdetben ügyészként, majd húsz éven át bíróként. A Fővárosi Bíróságon (ma Fővárosi Törvényszék) tanácsvezető bíróként számos, a sajtó és a közvélemény által is ismert ügyet tárgyaltam. Ilyen volt egyebek között a „Fekete Angyal” néven elhíresült büntető per, amelynek nővérként dolgozó vádlottja több, kórházban fekvő idős embert „segített a halálba”.
Ítélkező munkám mellett hosszú éveken át a bíróság, majd az Országos Igazságszolgáltatási Tanács szóvivője voltam. Jogi szakértőként tett nyilatkozataimmal a mai napig is segítem a média munkatársait. Szóvivőségem idején jelent meg a Bírák könyve című, bírákkal készült interjúkötetem.
Bírói pályafutásomnak a Fidesz-kormány által bevezetett kényszernyugdíjazás vetett véget.
Azóta tértem vissza kamaszkori álmomhoz: újságíróként, publicistaként dolgozom. Jogászszemmel címen rovatom van aVasárnapi Hírek hetilapban, emellett két blogot is írok. A jogasz.cafeblog.hu című blogomban elsősorban jogi témákkal, társadalmi problémákkal foglalkozom.
Jogi szakértőként részt vettem Philip Zimbardo A Lucifer-hatás című könyvének az Ab Ovo-nál megjelent magyar kiadásában.
Másik blogom drdrazse.cafeblog.hu Drazsé kutyám történeteit örökíti meg. Ez utóbbi adta az ihletet most megjelent mesekönyvemhez.

Sok mindent megtudhattunk a híradásokból, de legalább annyi minden kimaradt. A könyv ezeket a kimaradt kérdéseket észrevételeket ismerteti meg az olvasókkal. Akik érdeklődnek a jogi ügyek, a bírósági perek után, vagy az aktuális közélet iránt, azoknak mindenképpen ajánlani tudjuk! 

Ab Ovo Kiadó, 2014

Szólj hozzá

dokumentum jogi ad ovo